Scandic Opalen, Göteborg

Scandic Opalen, Göteborg

Truth Telling i 60-tals look.

Glöm story telling och designkoncept utan verklig förankring. När ABAKO tar fram Scandic Opalens nya koncept för publika ytor, är det hotellets 60-talsaura, en fasadfris och Jimi Hendrix något burdusa besök som styr projektet

Scandic Opalen, med sin svängda huskropp, väckte stor uppmärksamhet och blev ett landmärke med sina 11 våningar när hotellet stod klart 1964. Sedan dess har årtiondenas trender förändrat Opalens publika ytor ett flertal gånger. När ABAKO fick uppdraget att ta fram ett nytt designkoncept, gick resan tillbaka till byggnadens första storhetstid, då Jimi Hendrix slog sönder rum 625 och hotellet fick en egen stol tillverkad av Lammhults möbler.
”Tillsammans med beställaren ville vi verkligen hitta hotellets själ. Eftersom Opalen rymmer så mycket historia, var det självklart att bygga konceptet kring truth telling, istället för storytelling där interiören byggs upp runt ett koncept från ingenstans. Hur svårt kan det vara?” säger AnneMerete Sørensen, uppdragsansvarig inredningsarkitekt på ABAKO med erfarenhet från tidigare stora hotellprojekt. Och fortsätter ”Det svåra är inte att addera utan att skala bort. Vi valde att skala bort då det var vår chans att ge tillbaka hotellet sin själ och stolthet”.

Ambitionen för AnneMerete och arkitektkollegan AnnaKarin Stråhle var att ta fram ett starkt och hållbart hotellkoncept som doftar 60-tal med skandinavisk elegans och grafiskt rena linjer med en modern touch. Designkonceptet utgår från fasadfrisen i emaljerad plåt som den danska emaljkonstnärinnan Inger Hanmann tog fram till Opalen då hotellet byggdes på 60-talet. Fasadfrisens grafiska formspråk är designkonceptet och dennas kulörer är kulörpaletten.

 

Fasadfrisens form och kulörer syns direkt när man träder in i lobbyn, nu som ingjuten betongbård som leder gästerna fram till receptionsdisken. Mönstret skalas upp i 1:2 och 1:10 och appliceras på specialdesignade textilmattor i bar/bistro, restaurang och konferensdelen. Den långa receptionsdisken i upplyst opalglas är identitetsskapande för konceptet. Även bardisken är i opalglas och mässing, samt en bakvägg i upplyst opalglas med ett facksystem av plattstål. Facksystem av plattstål återkommer i olika storlekar som ett genomgående grepp som håller ihop konceptet.

Restaurangen har fått sin egen specialdesignade armatur Opalen som avspeglar 60-tallets goda interiörarkitektur. Den är avskalad och effektfull på samma gång i mässingsmaterial, brons och svart.

 

I konferensloungen finns Opalens ”truth telling” exponerad på väggarna i form av uppförstorade foton från hotellets 60-tal. Bredvid Jimi Hendrix syns bland andra Henning Orlando, husarkitekten och Bo Lindekrantz, möbeldesigner till stol Opalen. Stolen Opalen väcks även till liv i igen och återuppstår i reproduktion med en twist.
Uppdrag: Inredningskoncept av publika ytor: lobby, reception, bar-bistro, restaurang, konferensdel, konferens lounge. Väntas klart sommar 2018.
Beställare: Scandic
ABAKO medarbetare:  AnneMerete Sørensen uppdragsansvarig inredningsarkitekt. AnnaKarin Stråhle, handläggande arkitekt. Birgitta Holmström, medverkande inredningsarkitekt. Övriga i projektet: Andreas Lindblad arkitekt, Petter Solbreck arkitektpraktikant, Ylva Andersson arkitekt, Anna Ingvarson arkitekt, Sofia Freiholtz uppdragsekonom.

Visualisering: RåFormat

Hur kan vi hjälpa dig?

Hör av dig till någon av våra kontaktpersoner eller ring 031-85 67 00.

Om ABAKO Projekt Jobba på ABAKO Hitta en medarbetare